Reklama zdarma existuje
Zkouška sirén • Červenec 2025

Reklama zdarma existuje. Stačí mít dobrý nápad – tak, jako BMW v Emirátech
Představte si, že hledáte nabíjecí stanici pro svůj elektromobil. Otevřete Google Maps, zadáte EV nabíječka a vyběhnou možnosti, kde nabít. Prohlížíte profily a skoro u každé nabíječky je vyfocené elektrické BMW. Znovu a znovu. Jiné značky, jako by snad ani neexistovaly. V tomhle městě jezdí v BMW iX snad uplně každý. Jenže tak to není. A není to ani náhoda. Je to jen jeden, velmi dobrý nápad.
Nápad patřil agentuře, kterou si najalo BMW ve Spojených arabských emirátech. Kampaň stála doslova nula. Přesto ukázala produkt cílové skupině, a to masivně a ve správný okamžik. Žádné slogany, žádné bannery ani billboardy či spoty – a tedy žádný rozpočet. Jen cit a nápad.
Co provedli? Vzali pár elektromobilů BMW a objeli s nimi přes 300 veřejných nabíječek. U každé udělali pár obyčejných fotek pěkného auta na nabíječce – jako by je pořídil běžný řidič – a nahráli je na Google Mapy.
A jaký byl výsledek? Během 12 měsíců dosáhli přes 2 miliony zobrazení. Rezervace testovacích jízd v tom období narostly o 400 %. O tolik víc lidí skutečně dorazilo na testovací jízdu díky nahraným fotkám v Google Maps. Vše bez bannerů, bez PPC, bez influencerů. Jen pár aut, mobil a nápad.
Hodnota mediálního zásahu? Držte se židle. Kdyby toho chtěli docílit tradiční cestou, třeba billboardy nebo online reklamu, stálo by je to orientačně 45 milionů korun. Ale BMW zaplatilo nula. Dostali ho zdarma.
Proč to fungovalo
Reklamní kampaň obvykle stojí na třech pilířích: rozpočet, médium, kreativa. Tady se vynechaly první dva. BMW prostě „objevilo místo“, kde se noví zákazníci přirozeně vyskytují – a obsadilo ho. Ne reklamou, ale autentickou přítomností.
Některé forky obsahovaly QR kód na rezervaci testovací jízdy. Lidé si ji touto cestou objednali dřív, než vůbec uvažovali o jiných značkách. BMW se ukázalo ve správný okamžik – právě když se lidé rozhlíželi po trhu a zjišťovali, jaké mají možnosti nabíjení v místě, kde žijí. Vznikl tichý první dojem, značka se zakotvila v hlavě.
Vzniklo tak přirozené kognitivní zkreslení, kterému se říká sociální důkaz. Když něco vidíme všude, máme tendenci považovat to za populární – a tím pádem za kvalitní. Sledujeme chování ostatních, abychom zjistili, co je správná volba. A jít s davem je většinou sázka na jistotu. Bravo, BMW.
A jaký byl výsledek? Během 12 měsíců dosáhli přes 2 miliony zobrazení. Rezervace testovacích jízd v tom období narostly o 400 %. O tolik víc lidí skutečně dorazilo na testovací jízdu díky nahraným fotkám v Google Maps. Vše bez bannerů, bez PPC, bez influencerů. Jen pár aut, mobil a nápad.
Hodnota mediálního zásahu? Držte se židle. Kdyby toho chtěli docílit tradiční cestou, třeba billboardy nebo online reklamu, stálo by je to orientačně 45 milionů korun. Ale BMW zaplatilo nula. Dostali ho zdarma.
Co si odnést
Tento přístup – jako by byl stvořen pro dnešní dobu. Podnikatelské prostředí je nejisté a není divu, že přemýšlíte dvakrát, než uvolníte peníze na marketing. Právě v této době má dobrý nápad hodnotu větší než kdy dříve.
✅ Marketing zadarmo není důsledek běžného postupu. Musíte myslet out-of-box.
✅ Dělat věci jinak a riskovat = váš byznys může nabrat úplně novou trajektorii.
✅ Sociální důkaz vám velmi usnadní práci. Budujte ho aktivně.
A nakonec si odneste, že CRS je tu pro vaše nejdivočejší nápady. A nebo si přijďte pro naše. 😌
👟 Reebokovská poznámka pod čarou
Mimochodem, pamatujete na nedávný problém Reeboku s objednávkami? Celou dobu jsme si mysleli, že jde o tento případ. Půlka republiky strávila víkend s jejich produkty. Čekali jsme nějakou chytrou endgame! Ale Reebok to ukončil suchým zrušením objednávek, bez přidané hodnoty. Kde je kód na 20% slevu? Kde je nějaký fajn mail, díky kterému Reebok promění to obrovské momentum v emocionální vazbu? Naprosto promáchnutá šance. BMW winner, Reebok looser.
Lidé zapomenou na to, co jste jim řekli, ale nezapomenou, jak se s vámi cítili.
–mormonský vůdce Carl W. Buehner