Proč Nokia složila karty. A proč se toho nemusíte bát ani vy
Zkouška sirén • Březen 2025

Ještě v roce 2007 byl 1 ze 2 prodaných telefonů značky Nokia. Firma kralovala odvětví a byla si jistá, že ji nikdo neohrozí. Právě představený iPhone? Pff, nemá klávesnici a je drahý. A navíc, lidé přece naše Nokie milují.
Střih. Píše se rok 2013. Jen 1 z 29 nových telefonů má logo Nokia. Katastrofa. Kdo to podělal? Vlastně nikdo. Nokia dělala vše jako doposud. Jenže iPhone způsobil disrupci a Nokii během chvilky zmizel trh pod nohama.
Co by v takový okamžik udělala většina firem? Investovala by další miliardy do vývoje nových telefonů. Vždyť už jsme na trhu tolik let! Tolik proinvestovaných peněz! Fabriky, lidi, know-how! Musíme to zachránit!
Fakt to musíme zachránit? Ne, nemusíme.
Nokia udělala něco jiného.
V roce 2014 se do čela Nokie postavil nový ředitel Rajeev Suri. Místo snahy znovu ovládnout trh s telefony si položil Suri zásadní otázku: „V čem je Nokia nejlepší?“ Jeho odpověď změnila celé směřování firmy.
Nokia se přestala telefony zabývat. Mobilní divizi prodala a obrátila svou pozornost k nové technologii – 5G sítím. Tento krok byl riskantní, ale vizionářský. Nokia začala radikálně snižovat náklady, masivně investovala do inovací a zjednodušila své rozhodovací procesy.
Vsadila na relevantní know-how, místo aby zoufale bojovala v prohrané bitvě.
Tahle změna nezaručovala úspěch. Ale nabízela šanci. A ta šance vyšla.
V roce 2022 měla Nokia 29% podíl na trhu 5G sítí mimo Čínu.
Klam utopených nákladů
V roce 1985 ve svém experimentu položili psychologové Hal R. Arkes a Catherine Blumerová tuto otázku:
„Představte si, že vedete firmu vyvíjející neviditelné vojenské letadlo. Projekt je téměř hotový, zbývá investovat posledních 10 % rozpočtu, když zjistíte, že konkurence právě uvedla efektivnější, rychlejší a levnější verzi. Dokončíte to?“
Výsledek? 86 % lidí by investovalo dál, i když projekt ztratil smysl. Jen 14 % by ho zastavilo a ušetřilo zbývající peníze. Právě to je ale z ekonomického hlediska jediné správné rozhodnutí.
V psychologii se tomu říká klam utopených nákladů.
Většina podnikatelů a manažerů se v takový okamžik rozhodne špatně, i když má nejlepší vůli najít hospodárné řešení. „Kdybych teď projekt ukončil, znamenalo by to, že dosud utracené peníze byly vyhozeny oknem. Takové zbytečné plýtvání si nemůžu dovolit. Projekt je třeba dokončit.“
Co si odnést
Držíme palce, aby se to nestalo, ale… pokud řídíte firmu, můžete se i vy dostat do situace, kdy si budete muset vybrat: Buď pokračovat ve starém, i když to už nefunguje, nebo přestat házet peníze do černé díry a najít nový směr.
Většina lidí dělá tu první chybu. Drží se toho, co budovali, protože je jim líto všech těch investovaných let a peněz. Jenže minulé náklady nemají žádný vliv na budoucí vývoj.
Stejně jako se Nokia vzdala mobilního trhu, můžete i vy:
✅ Přestat tlačit produkt, který už nikdo nechce.
✅ Ukončit projekt, který vám jen bere zdroje.
✅ Přehodnotit, zda má cenu dál bojovat tam, kde už vám konkurence dávno utekla.
Nebojte se otočit kormidlo, když se zdá, že to nikam nevede. Nokia přežila, protože se nebála sesbírat to nejlepší co má a vytvořit něco nového. A když to zvládl takový moloch, zvládli bychom to my všichni.
Neselhal jsem. Jen jsem našel 10 000 způsobů, které nefungují.
–Thomas Alva Edison