A co když pochválíte konkurenci

Zkouška sirén •  Listopad 2025


O konkurenci se nemluví, a když ano, tak se vymezujeme. Tak proč byste měli pochválit svého protivníka? Protože to může být to nejchytřejší, co uděláte. 


Letos v červnu proběhla v Šanghaji výroční akce firmy Xiaomi. Čínský technologický obr se kromě elektroniky zabývá také výrobou elektromobilů a právě tam se rozhodl představit jejich nový elektromobil Xiaomi YU7. Má jít o auto, které obstojí v konkurenci těch nejlepších. A Xiaomi si stanovilo laťku vysoko: přímo proti Tesla Model Y. 

Na tom by nebylo nic až tak zvláštního. V roce 2023 to byla Tesla Model Y nejprodávanějším autem na světě (ano, auto, nikoliv jen elektromobil) – takže je to pochopitelný cíl.

Během prezentace YU7 ale přišel moment, který překvapil všechny novináře v sále a definoval titulky článků následujícího rána. Lei Jun, ředitel Xiaomi, stál uprosřed pódia vedle jejich nového auta a řekl:



„Tesla Model Y je skvělé auto. Pokud si nekoupíte Xiaomi YU7, zvažte Teslu Model Y. Je to opravdu velmi výjimečné auto.“

–Lei Jun, ředitel Xiaomi


To zdaleka nebylo vše. Lei Jun prozradil, že během vývoje nechali rozebrat tři kusy Modelu Y do posledního šroubku, aby pochopili jejich konstrukci, logiku designu a systémovou integraci.

Žádné okázalé porážení Tesly. Žádná snaha ji shodit. Právě naopak. Uznání kvality a přímé srovnání.


Proč je to chytré

Na první pohled to může působit nelogicky. Proč chválit konkurenta, když se s ním snažíte soupeřit? Intuitivně je to blbost. 

Ale možná už vy sami cítíte, co to s vámi dělá. Už to pracuje – nebo ne? Z hlediska marketingu a psychologie je to totiž brilantní tah. A to hned z několika důvodů.

1️⃣ Sebevědomí

Ukazujete, že se konkurence nebojíte. Nechlubíte se bezdůvodně, uznáváte kvalitu ostatních. Vypadáte jako sebejistý a dospělý hráč. Sami jste se zařadili do jejich ligy.

2️⃣ Asociace s kvalitou

Když Xiaomi uzná, že Model Y je výjimečný, dává tím najevo, že jejich YU7 je srovnatelný. Umožní lidem přemýšlet o Xiaomi v kategorii „Tesla nebo něco podobně dobrého“.

3️⃣ Získání důvěry

Společnost dnes pozná reklamní výkřiky a je vůči nim čím dál více imunní. Ale když řeknete: „Oni to také dělají dobře,” získáváte sympatie. Vypadáte totiž upřímně. 

4️⃣ Dobrý příběh

Veřejné, drzé a upřímné srovnání s nejlepším možným v oboru je chytlavý příběh. Získáváte mediální pozornost, posilujete výjimečnost vaší značky a budujete svou identitu. A když budete mít štěstí, dokonce o vás jedna pražská agentura napíše newsletter. Sic!


Co si odnést

✅ Nemusíte se jen chlubit. Můžete také uznat. Řekne to o vás něco dobrého.

✅ Nekopejte do konkurenta, když ho můžete použít jako vlastní odrazový můstek. Pamatujete na „CZC – Dvojky tu umí nejlíp“?

✅ Zatímco se u toho můžete tvářit bohulibě, parazitujete na cizí práci. Vesele do toho, tohle je džungle.



Tak, a jsme na konci. Příště vám napíšeme o deseti nejlepších agenturách v Praze. No… Možná. 🙂

Přejeme pěkný a plodný listopad!



Žárlivost je nejméně vhodná forma boje s konkurencí.

–Jiří Suchý, divadelní režisér